چرا نیاز به تعویض مفصل زانو است؟
نوشته شده توسط : مدیر

جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو، جراحی برای کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل زانو می باشد. دردها و ناراحتی های مربوط به مفصل زانو در سال های اخیر بسیار شایع شده است اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی در کنار دانش ساخت پروتز های کارآمد،عمل تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی زانو) به یکی از موفقیت آمیزترین عمل های جراحی تبدیل شده است. در رفتگی و شل شدن پروتز: امکان خارج شدن پروتز از محل اتصال با استخوان وجود دارد و در برخی از موارد بدون نیاز به عمل مجدد ترمیم می شود. برای بسیاری از افراد، بیمه آنها هزینه را پوشش می دهد ، اما ممکن است هزینه های اضافی نیز داشته باشید. تعداد دفعاتی که می توانید عمل جراحی تجدید نظر داشته باشید محدودیتی ندارد ، اما به طور گسترده ای پذیرفته شده است که مفصل مصنوعی زانو هر بار که تعویض می شود از اثر کمتری برخوردار می شود. آنچه که بین قسمت فوقانی مفصل زانو (بخش ران) و قسمت تحتانی آن (بخش ساق یا تیبیا) قرار میگیرد را اصطلاحا یاتاقان و یا بیرینگ میگویند. آسپیرین و یا بعضی دیگر از مسکن ها ممکن است که خطر خونریزی را افزایش دهند. جراحی تعویض زانو، عمل بزرگی است که نیاز به رعایت نکاتی دارد .

پروتز کامل زانو ؟

جراحی تعویض مفصل زانو - دکتر سعید مهاجری متخصص ارتوپدی

برای بیشتر بیماران، بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، درد از بین می رود، حرکات بهبود می یابد و در نتیجه کیفیت زندگی بهتر می شود. در بیشتر موارد آرتریت ها (مانند آرتروز، روماتوئید)، پروتزهای کامل یا سه جزئی یا توتال نی همه غضروف های آسیب دیده در زانو را جایگزین میکنند. پروتز کامل زانو ؟ جراحی تعویض مفصل زانو به صورت کامل: این نوع جراحی اغلب با تعویض کامل بخش های سطحی از انتهای استخوان ران، استخوان ساق پا و یا تعویض سطح زیرین کاسه زانو انجام می گیرد. در نتیجه با سائیده شدن استخوانها روی یکدیگر باعث ایجاد درد، ورم و کاهش دامنه حرکتی مفصل می شود. در حین عمل آرتروپلاستی چه اتفاقی رخ می دهد ؟ اگر درد خفیف ، تورم و رنگ آبی درپا ایجاد شود ممکن است انسداد عروق پا رخ داده باشد، این عوارض معمولا در مدت کوتاهی پس از عمل اتفاق میافتند. برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو پزشک جراح با برش هایی که در سطح پایینی استخوان ران و سطح بالایی استخوان تیبیا (درشت نی) میدهد باقیمانده غضروف مفصلی و مقدار کمی از استخوان را از این نواحی برمیدارد سپس قطعات فلزی را بجای آنها قرار داده و آنها را با ماده خاصی به نام سیمان استخوانی به بستر استخوان محکم میکند.

بنابراین جراح باید به اندازه گیری ها و محاسبات حاصل از اشعه ایکس (X-Rays) اعتماد کند، تا بتواند به درستی قالب را قرار داده و برش های مورد نظر را انجام دهد. محل برش جراحی با بخیه دوخته میشود و این بخیهها چند هفته بعد از جراحی کشیده میشوند. با وجود اینکه مواد اصلی ساخت پروتز زانو از خارج از کشور وارد میشود و همچنین دستگاه های اصلی از کشورهای پیشرفته وارد شده است ولی همچنان پزشکان ترجیح میدهند در وهله نخست از دو برند معروف آمریکایی استفاده کنند و در درجه دوم از پروتزهای اروپایی بهره بگیرند. وجود لخته خونی در محل جراحی: از شایع ترین عوارض جراحی تعویض مفصل زانو می باشد که به راحتی و با تجویز داروهای لازم برطرف خواهد شد. برای تعیین علت درد در زانو ، مفصل زانو مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله دلایل قفل شدن زانو می توان به پارگی منیسکها ، شکستگی استخوان درشت نی اشاره کرد.

پروتز زانو چند سال عمر میکند؟

تعویض مفصل زانو با لیزر یکی از راه های درمانی مطمئن است پس از عمل، بیماران درد کمتری را حس خواهند کرد. زانوی جدید باعث فعال شدن فلزیاب های امنیتی فرودگاه ها و برخی ساختمان ها شود پس در صورت فعال شدن زنگ خطر در مورد تعویض مفصل زانوی خود به مامور امنیتی بگویید. در صورت جابجا شدن یا شکستن پروتز جدید ،داروهای مسکن فقط درد را از بین می برند ، اما علت را از بین نمی برند. این موارد نادر است و به عنوان مثال می تواند به دلیل آسیب دیدگی به شریان اصلی اندام تحتانی (شریان پوپلیتئال) یا عصب (عصب سیاتیک خارجی) در حین عمل ایجاد شود. اما لازم است برای بدست آمدن بهترین نتیجه از عمل و ماندگاری حداکثری پروتز ( تقریبا 20 سال) مجموعه ای از اقدامات زیر انجام شود. پروتز زانو چند سال عمر میکند؟ در تحقیقاتی که در دهه 1980 و 1990 میلادی انجام گرفته، بیش از 90% ، پروتزهای مفصل زانو حداقل 10 تا 15 سال عمر کرده اند. شروع تحرک مفصل جدید پس از جراحی مهم است. قبل از اقدام به جراحی ، با پزشک، نماینده بیمارستان و بیمه گر خود صحبت کنید تا بدانید متوسط هزینه های شما چقدر است و چه تخفیف هایی ممکن است اعمال شود.

 



:: برچسب‌ها: تعویض مفصل زانو ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: